:-( Wygląda na to że masz Adblocka. Utrzymujemy się z reklam żeby móc dostarczyć Ci wiadomości z Twojego regionu za które nie musisz płacić, czy mógłbyś rozważyć jego wyłączenie?
Administracja, przedpogrzebowy nadal nieczynny - zdjęcie, fotografia
Portal zlotowskie.pl 18/02/2019 18:15

MZUK złożył ofertę na jego prowadzenie, zdaniem władz miasta była jednak zbyt wysoka. W efekcie inwestycja wciąż nie jest użytkowana, czym część radnych obarcza kierownictwo magistratu. Wciąż nie wiadomo, kto będzie administrował inwestycją za ponad dwa miliony złotych

W minionym roku miasto zapłaciło Miejskiemu Zakładowi Usług Komunalnych za administrowanie cmentarzem około 120 tys. zł. W niedawnym przetargu zakład złożył ofertę na około 310 tys. zł, przy czym obejmowała ona zarówno prowadzenie cmentarza jak i domu przedpogrzebowego. Miasto na nią nie przystało, oceniając, że jest zbyt wygórowana.

Władze Złotowa uznały, że zbyt wysoko wyceniona jest zarówno wartość za prowadzenie domu przedpogrzebowego, jak również administrowanie cmentarzem (w stosunku do 2018 roku miał to być pierwotnie wzrost o około 25%). W tej drugiej części wraz z kolejnymi tygodniami zbliżono się do obustronnie akceptowalnej oferty, która zakłada około dziesięcioprocentowy wzrost.

Nieudolność?

Podczas ubiegłotygodniowych posiedzeń komisji i sesji Rady Miejskiej Złotowa miała miejsce długa dyskusja w tych kwestiach. Część radnych obarczyła władze miasta odpowiedzialnością za to, że w zasadzie gotowa od listopada inwestycja wciąż nie jest oddana do użytku, bo nieudolnie prowadzono formalności, które pozwoliłyby wcześniej tego dokonać. Radny Krzysztof Koronkiewicz pytał, dlaczego wcześniej nie rozstrzygnięto tych kwestii. Wiceburmistrz Małgorzata Chołodowska przedstawiła harmonogram, z którego miałoby wynikać, że procedury nie mogły odbyć się w inny sposób. Burmistrz dodał, że dopiero po decyzjach Państwowego Inspektora Nadzoru Budowlanego można było „wejść do środka”.

– Nie trzeba było wchodzić do środka, żeby zrobić krzyż – odpowiedział radny Koronkiewicz, powołując się na informacje o tym, że dopiero teraz powstają elementy, które będą stanowić wyposażenie domu przedpogrzebowego. Burmistrz odparł, że owszem, radni mogą mieć wątpliwości, ale nie powinni skupiać się na szukaniu winowajcy, a najlepszej rady.

– Zadanie jest nietypowe – mówił o zarządzaniu domem przedpogrzebowym. Podkreślił, że przetarg na administrowanie nim i cmentarzem komunalnym pokazał, jak niewielu jest zainteresowanych tym tematem i jakie w związku z tym wchodzą w grę pieniądze.

– Kwota 310 tys. zł za powierzenie majątku wybudowanego za dwa miliony złotych nie mieści się w mojej głowie, żeby można było zgodzić się na tego typu przedsięwzięcie, więc ten przetarg nie wchodzi w grę – argumentował.

Cmentarz to nie poligon

Radni pytali obecnego na sesji Mariusza Waltera, wiceprezesa MZUK, dlaczego zakład wystosował taką ofertę. Ten wyjaśnił, że spółka nigdy nie zarządzała takim obiektem, trudno ocenić jakiekolwiek stawki, nikt nie wie, jakie koszty będzie generował obiekt. Dodał też, że oferta zakładała konieczność zakupienia za około 25 tys. zł doposażenia, które w ocenie przedstawicieli zakładu jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania domu przedpogrzebowego. Przy okazji pytano M. Waltera, czy miasto rzeczywiście prowadziło z zakładem negocjacje cenowe. Ten jednak ocenił, że charakter procedur, jakie wystąpiły między miastem a zakładem, trudno nazwać negocjacjami, z czym nie zgodziła się z kolei wiceburmistrz Chołodowska, zapewniając, że miały one miejsce.

Burmistrz podkreślił, że w sytuacji, gdy MZUK nie miałby zarządzać domem przedpogrzebowym, miasto ma w zasadzie dwa rozwiązania: wynajem obiektu w formie dzierżawy lub przejęcie zadania na siebie poprzez jednostki, które podlegają samorządowi. Stąd jedną z uchwał, jakie podejmowano na sesji, była zmiana statutu Miejskiego Zakładu Gospodarki Lokalami – to jemu bowiem władze miasta chciały powierzyć zarządzanie oddaną niedawno inwestycją.

– To nie jest nic skomplikowanego – burmistrz przekonywał, że chodzi przede wszystkim o administrowanie i udostępnianie obiektu. Uchwała jednak nie przeszła, bowiem zdecydowana większość radnych nie dała zgody na takie rozwiązanie, uznając, że MZGL kompletnie nie jest do tego przygotowany (9 radnych przeciw, 3 za, 2 głosy wstrzymujące). Jeszcze podczas komisji poprzedzającej sesję m.in. radny Maciej Zając wyraził obawy przed sytuacją, w której jeden podmiot będzie zarządzał domem przedpogrzebowym, inny cmentarzem, a do tego dojdzie jeszcze zakres usług dotyczący zakładów pogrzebowych, co może wprowadzić chaos dla osób, które w chwilach pochówków doświadczają traumatycznych przeżyć.

– MZGL nie jest przygotowany, żeby to prowadzić, a cmentarz to nie jest poligon doświadczalny – zgodził się Krzysztof Koronkiewicz.

Źle na linii MZUK – miasto

Niektórzy radni podkreślali, że od jakiegoś czasu relacje między miastem a MZUK–iem idą w złym kierunku. Mówili o tym m.in. radni Roman Głyżewski i Krzysztof Żelichowski. Ten drugi podkreślił, że znaczna większość pracowników spółki to mieszkańcy Złotowa i okolic.

– A od jakiegoś czasu odnoszę wrażenie, że władze naszego miasta robią wszystko, żeby utrudnić życie MZUK–owi. To jest firma, która musi funkcjonować. Ja nie mówię, że nie trzeba negocjować, bo trzeba, ale nie można tego robić w taki sposób – skomentował zamieszanie wokół cmentarza i domu przedpogrzebowego. Od jakiegoś czasu można zauważyć w dyskusjach między radnymi a władzami miasta, że wraca wątek dotyczący sprzedaży przed laty udziałów w spółce. Radni podkreślają, że pozostawione miastu 1,5% udziałów daje jednak jakąś możliwość działania, przynajmniej w kwestii dostępu do informacji, m.in. o tym, jak kalkulowane są koszty. Z kolei magistrat zarzuca, że zaledwie półtoraprocentowa „ważność głosu” niczego w zasadzie miastu nie daje. Niemniej burmistrz skomentował wypowiedzi radnych, oceniające współpracę miasta z MZUK–iem.

– Wypraszam sobie sugestie złych relacji – mówił Adam Pulit, przyznając jednak, że rozmowy są trudne, tym bardziej, że działalność MZUK–u jest zmonopolizowana.

Mariusz Walter przyznał jednak w trakcie sesji, że czasami trudno o wspólny język, również w tak istotnych kwestiach jak komunikaty do mieszkańców. Nawiązał m.in. do sprawy domu przedpogrzebowego, a konkretnie do niedawnych rozmów między przedstawicielami spółki, miasta i księżmi ze złotowskich parafii – właśnie w kwestii użytkowania domu przedpogrzebowego. Walter podkreślił, że wspólne ustalenia były takie, że wszystko co związane z pogrzebami może się odbywać w jednym miejscu – domu przedpogrzebowym i na cmentarzu komunalnym. Taki był zresztą jeden z głównych celów budowy inwestycji – ograniczenie, a wręcz wyeliminowanie z ulic miasta ruchu konduktów pogrzebowych. Zauważył tymczasem, że przekaz, jaki poszedł w tej kwestii z miasta – chociażby za pośrednictwem naszego tygodnika, który o tym pisał – był taki, że w zasadzie będzie w tym względzie panować dowolność wynikająca z woli rodzin zmarłych.

– W tej chwili mam obawy, że nie uda się tego spiąć biznesowo, jeżeli będą szły różne przekazy do społeczeństwa. My i księża będziemy mówić, że robimy wszystko tam, a ze strony miasta płynie właśnie takie: jak kto będzie chciał – stwierdził M. Walter.

Cmentarz i dom przedpogrzebowy pod MZWiK?

W odniesieniu do formy, w jakiej miałby funkcjonować dom przedpogrzebowy burmistrz przyznał, że być może dzierżawa okaże się skutecznym rozwiązaniem i władze miasta oczekują, co w tej kwestii wydarzy się w kolejnych dniach. Adam Pulit uznał, że w zaistniałej sytuacji to wydaje się najrozsądniejsza alternatywa.

– Też jestem do tego coraz bardziej przekonany – warunkował to pojawieniem się godnej zainteresowania oferty.

Dwa dni po sesji pojawiła się informacja, że oto władze miasta będą chciały przekazać te obowiązki Miejskiemu Zakładowi Wodociągów i Kanalizacji! Wersje były różne, niektóre mówiły o całości: cmentarz plus dom pogrzebowy, w innych stwierdzeniach padało przypuszczenie, że MZWiK przejmie tylko zarządzanie domem pogrzebowym.

– Słyszałem informacje, że jeszcze po sesji burmistrz próbował przekazać to zakładowi wodociągów i kanalizacji, ale to się nie powiodło i podpisał umowę z nami – wyjaśnił zapytany przez nas w piątkowe popołudnie prezes MZUK Jacek Fertikowski. Doprecyzował, że umowa między miastem a spółką dotyczy wyłącznie administrowania cmentarzem i tylko w okresie od lutego do końca 2019 roku. Prezes potwierdził, że umowa zakłada około dziesięcioprocentowy wzrost kosztów dla miasta w porównaniu z ubiegłym rokiem.
Co natomiast z domem pogrzebowym?

– Mamy tylko informacje, że burmistrz ogłosił ustny przetarg na jego dzierżawę – odparł Jacek Fertikowski. Czy MZUK weźmie w nim udział?

Wiceprezes MZUK Mariusz Walter przyznał, że komunikaty ze strony miasta w sprawie domu przedpogrzebowego nie były spójne z tym, co ustalono w trakcie rozmów, m.in. z udziałem księży


– Burmistrz zawarł w przetargu, minimalne oczekiwania i prawdopodobnie nie będziemy w stanie im sprostać. Z tego co mi wiadomo, określił je na poziomie 3 tys. zł netto miesięcznie i okresie dzierżawy do 31 grudnia 2019 roku. My złożyliśmy ofertę na 2 tys. zł netto miesięcznie plus podatek VAT z trzyletnim okresem dzierżawy. To nie jest kwota wzięta z sufitu, tylko wynika z kalkulacji. Wiadomo, że jako firma nie możemy sobie pozwolić na to, żeby dokładać do interesu – choć prezes MZUK zapowiada, że w spółce jeszcze raz przeanalizują ewentualność podejścia do ustnego przetargu.

Rok na przygotowanie

Jeżeli domem pogrzebowym nie będzie zarządzać MZUK, a radni nie dali zgody na to, aby zajmował się tym Miejski Zakład Gospodarki Lokalami, to kto przejmie zadanie?

– Być może miasto będzie chciało bezpośrednio to prowadzić, choć mam bardzo dużą wątpliwość, że nie jest to zadanie własne gminy. Możemy wtedy mieć pewien problem natury prawnej i wynikających z tego konsekwencji – wskazuje Jacek Fertikowski.

Co o opcji przejęcia zarządzania przez Miejski Zakład Wodociągów i Kanalizacji mówi z kolei jego prezes? – Jest propozycja, że może przygotowalibyśmy się do tego, sprzętowo i pod kątem pracowników. Zastanawiam się. W ciągu roku nie jest to jednak możliwe, ponieważ wiąże się z koniecznością przeprowadzenia zmian w spółce – mówi Edyta Iwańska. Wyjaśnia, że nie rozmawiała na ten temat z burmistrzem szczegółowo, padło jedynie hasło, choć potwierdza, że propozycja dotyczyła zarówno zarządzania cmentarzem jak i domem przedpogrzebowym. Czy zdaniem prezes realne jest, aby MZWiK zajmował się taką działalnością?

– Tak – odpowiedziała, warunkując to odpowiednim przygotowaniem w ciągu 2019 roku, tak żeby przejąć zadanie od 2020 roku.

Podczas sesji do zamieszania odnośnie domu przedpogrzebowego odniósł się także radny Roman Głyżewski.

– Ta inwestycja ciężko się rodzi. Proszę, żeby to nie stało kolejne dwa, trzy miesiące – apelował do burmistrza. Kto więc będzie zarządzać domem przedpogrzebowym w tym roku i w kolejnych latach? Na wystosowane do magistratu pytania w tej sprawie taką otrzymaliśmy odpowiedź:

„Zgodnie z umową z dnia 31 stycznia 2019 r. na zarządzanie i bieżące utrzymywanie cmentarza komunalnego w Złotowie administratorem cmentarza w roku 2019 jest Miejski Zakład Usług Komunalnych Sp. z o.o. w Złotowie. Umowa została podpisana na okres do 31 grudnia 2019 r. W kolejnych latach zarządzanie cmentarzem zostanie powierzone operatorowi, który zapewni najbardziej efektywne zarządzanie majątkiem gminy. Administratorem domu przedpogrzebowego zostanie podmiot, z którym gmina podpisze, na okres do dnia 31 grudnia 2019 roku, umowę dzierżawy na mocy rozstrzygnięcia przetargu nieograniczonego na dzierżawę nieruchomości. Przetarg zostanie ogłoszony po dniu 12 lutego br. Umowa dzierżawy domu przedpogrzebowego zostanie podpisana tylko w przypadku, gdy zapewni efektywne zarządzanie majątkiem gminy.”

Piotr Steffen

Podczas środowej sesji radni Krzysztof Żelichowski, Stanisław Wełniak i Krzysztof Koronkiewicz zarzucili wiceburmistrz Małgorzacie Chołodowskiej, że mówiąc o ofercie MZUK–u na około 310 tys. zł podczas komisji poprzedzających sesję informowała ich, że dotyczy ona wyłącznie domu przedpogrzebowego. Z tego powodu doszło podczas sesji do nieprzyjemnej wymiany zdań między radnymi a zastępcą burmistrza.

Potwierdzamy, że wiceburmistrz wyjaśniała, iż ta kwota dotyczy pełnej oferty MZUK–u, zarówno na zarządzanie domem przedpogrzebowym jak i administrowanie cmentarzem.

Reklama

Dom przedpogrzebowy nadal nieczynny komentarze opinie

  • Gość - niezalogowany 2019-02-18 19:12:06

    Byłam w podobnym obiekcie w Niemczech, nawet z zewnątrz trochę pdobny, co mnie pozytywnie zaskoczyło, udostępnione pomieszczenia nie mają żadnych symboli religijnych, każdy przedsiębiorca pogrzebowy ma swoje, skromne, eleganckie, zależne od wyznania osoby której uroczystości dotyczą. Przecież nie wszyscy to katolicy, większość nie oznacza 100%. Zaraz mnie tu pewnie zakraczą, ale to moje prywatne zdanie a podobno mamy demokrację, więc niech kraczą.

  • Gość - niezalogowany 2019-02-18 19:40:10

    Zgadzam się z poprzednim komentarzem w stu procentach.

  • Gość - niezalogowany 2019-02-18 20:00:11

    Jeśli symbole religijne komuś przeszkadzają to niech się wyprowadzi do Francji.

  • gość 2019-02-18 20:04:43

    Ja proponuję temu,który był w Niemczech antypolskich,niech się tam wyprowadzi.Tam na wzór Niemiec,zostanie spalony jak śmiecie.Od.....dol się od Polski.Wiadomo,że w Niemczech nie mają żadnego szacunku dla zmarłych.Tam tylko się liczy kasa Szatana.

  • gość 2019-02-18 20:14:22

    Wiadomo,że ten Mariusz Walter,ma poglądy komunistyczne.Tylko się dziwię jako pracownik MZUK ,że nie został do tej pory usunięty przez Jacka Fertikowskiego.

  • Gość - niezalogowany 2019-02-18 20:14:54

    Mi przeszkadza pedofilia wśród duchownych, majatek watykanu oraz ogłupianie ludzi pod płaszczykiem wiary. Ci ludzie w podeszłym wieku oraz ci ze wsi są tacy głupi i ślepi...
    Nawet historia świata nie jest w stanie rozjaśnić im umysłów.

  • Gość - niezalogowany 2019-02-18 20:31:28

    I właśnie o taki konflikt chodziło temu kto wpadł na genialny pomysł i to z
    blachego powodu korków budowania niechcianej kaplicy, która z chrześcijaństwem nie ma nic wspólnego. Niechcianej bo bez woli rzeszy katolików którzy od wieków przyzwyczajeni do swoich kościołów parafialnych chcą w nich kończyć swoją obecność życia na ziemskim padole. To jest nasza tradycja i mamy do niej prawo a Złotów to nie jest kilkuset tysięczna metropolia gdzie droga z Kościoła na cmentarz wynosi 30km. Proszę popatrzeć na Wałcz większy od Złotowa trzy razy a msze pogrzebowe odbywają się w kościołach i kondukty nikomu nie przeszkadzają.
    Ten obiekt przypomina magazyn a nie kaplicę której nazwa jest zastrzeżona dla katolików.
    Jeżeli ma być obiektem świeckim bez katolickich symboli wiary, to nie powinno dopuścić się do wybudowania go na terenie cmentarza gdzie 90% spoczywających to Katolicy.
    Co się wogóle dzieje że ateiści i tzw. świeccy drogą dyktatu, nie demokracji będą narzucać co dla większości jest właściwie.

  • gość 2019-02-18 20:50:17

    Złotów strzelił sobie w stopę, wybudowali i nie widzą co z tym zrobić, To nie żadna kaplica ale dom pogrzebowy który ma służyć wszystkim, bez względu na wyznanie, pleć, wzrost i zarost. Katolicy mają całe mnóstwo swych obiektów sakralnych i niech tam obchodzą swe rytuały, ale oni ,,ostrzą sobie zęby'' by zagarnąć za symboliczną złotówkę następny obiekt bo im ciągle mało. Te ciągle przypominane 90% katolików to de facto tych ochrzczonych gdy byli jeszcze niemowlakami (nie podejmowali sami decyzji), a większość z nich nie pamięta kiedy była w kościele, albo chodzi tam ,,od wielkiego dzwonu''.

  • gość 2019-02-18 20:54:32

    Zakładając teoretyczne istnienie życia pozagrobowego nikt na Ziemi nie decyduje gdzie trafisz po śmierci, ani proboszcz, ani biskup. Pogrzeb z księdzem to tradycyjny rytuał jak ślub kościelny czy Pierwsza Komunia.

  • gość 2019-02-18 21:27:04

    "Wałcz 3x większy od Złotowa..." większej głupoty tu nie napisano (ma niecałe 25 tys)!
    Ja uważam, ze dom pogrzebowy to dobry pomysł ku wygody mieszkańców i tak samo jak budowane (i utrzymywane) są ulice tak i dom pogrzebowy powinien być bezpłatny, utrzymywany przez miasto. Powierzenie go w dzierżawę zwiększy sporo koszt pochówku!

  • Gość - niezalogowany 2019-02-18 21:29:18

    Mzuk złotów jak zwykle weźmie kupę kasy z miasta lub starostwa i weźmie podwykonawców za grosze. Tylko dlatego ta spółka istnieje. Aż dziwne że ktokolwiek z nimi współpracuje.

  • Gość - niezalogowany 2019-02-18 22:04:48

    A ja proponuje wyprowadzke do Watykanu

  • Gość7888 - niezalogowany 2019-02-18 22:18:05

    Tym obiektem napewno bedzie zarządzał mzuk . a teraz kazdy walczy o kase zeby jak najwiecej utargowac dla siebie. Chociaz ciekawie by bylo jakby inna firma pogrzebowa wzięła to za proponowane odstepne 3000. Konkurencja dla mzuka by sie przydała

  • Gość - niezalogowany 2019-02-18 22:37:10

    Firmę mzuk już dawno kupili Chińczycy kupują co się da jeszcze trochę to wszystko będzie ich

  • Gość - niezalogowany 2019-02-18 22:48:42

    Tak głupoto, Złotów 13,5 tys km² Wałcz 38,4tys km².
    Jeżeli ten monument na cmentarzu komunalnym to tylko dom przedpogrzebowy to ok. Niech świeccy ateiści kontrolujący katolików, jak to pisze jakaś oświecona Niemcami tam kończą swoje bezcelowe jestestwo.
    Kapłani natomiast jako odpowiedzialni za swoich, właśnie ochrzczonych w Kościele Katolickim parafian, winni domagać się aby msza przedpogrzebowa za ich dusze odbywała się w Kościele do którego uczęszczali i słuchali Słowa Bożego głoszonego przez Pana Jezusa Chrystusa Zbawiciela w którym ufnie pokładali swoje nadzieje dot. życia wiecznego.
    Nie można godzić się na profanację świętości naszych ojców tylko dlatego że wśród niektórych zmienia się moda patrzenia na sens wiary.
    Kapłani powinni wiedzieć że dla nas wierzących nie ma przyzwolenia na brak oprawy liturgiczno religijnej z jej symbolami, które towarzyszą nam przez cale życie. Nie godzimy się na profanację naszych praw po śmierci po której tu na ziemi już nic nie możemy. Jednak jeszcze za życia możemy zaprotestować przeciwko podrzucaniu nas po skończonym życiu do wypożyczalni obiektu który na szybkiego będzie przygotowywany do ekspresowego pochówku jak w wychwalanych Niemczech.
    Tak, ateistom wsio ryba, Tradycja, Bóg, Honor czy Ojczyzna bo w Niemczech jest tak jak by chcieli to może zmienicie nazwę naszego państwa. Byli tacy którzy tego chcieli, jednak na szczęście zostali odsunięci od władzy.
    Nie wiem w czym problem dla wrogów Kościola. Jesteśmy w Uni i każdy ma prawo udać się do takiego kraju w którym będą spełnione jego życzenia. Polska to kraj chrześcijański w którym każdy może czuć się jak u siebie ale nie ma prawa wywracać do góry nogami naszej wiary i historii.

  • gość 2019-02-18 23:16:08

    Moim zdaniem to, że kaplica na cmentarzu jest nieczynna to ewidentna wina burmistrza. Ten człowiek nie prowadzi prowadzić mediacji. Nie potrafi również rozmawiać z Radnymi. Jest zadufanym w sobie narcyzem. Jest to smutne ale prawdziwe.

  • Gość89 - niezalogowany 2019-02-19 07:42:06

    W jastrowiu nikt nie robi problemu z pogrzebow na cmentarzu w domu przedpogrzebowym. A niektorzy myślą ze jak zostaną pochowani w kosciele to odrazu do nieba trafią.

  • Gość - niezalogowany 2019-02-19 08:27:22

    Twierdzicie że bóg istnieje i że nasze życie ma większy sens? Nasze życie ma taki sam sens jak życie zwierząt czyli po prostu istniejemy. Wywodzimy się od nich i powstalismy w toku ewolucji. O waszym bogu nikt nie słyszał podczas gdy na ziemi juz żyli ludzie.

  • Jili - niezalogowany 2019-02-19 09:38:29

    Żle na linii MZUK -Miasto!!
    Twórca tego zdania musi wrócić do szkoły.
    Przypominam, zleceniodawcą jest Miasto Złotów!!!!!
    Miasto stawia warunki i płaci!!!Burmistrz odpowiada przed mieszkańcami ,MZUK przed Burmistrzem.....to jest abecadło.
    MZUK od paru lat traci jakość, deklaracje były inne.Wzrost cen zastanawiający!
    Ten wzrost nadzoruje Rada Związku Gmin Krajna.
    Ze względu na wiek chciałabym aby sprawa domu pogrzebowego była szybko załatwiona.

  • Katolik - niezalogowany 2019-02-19 10:06:25

    A tak w ogóle, to dlaczego katolicy przyznają sobie prawo do dyktowania innym w co mają wierzyć i jak mają czcić pochówki? Czyż to właśnie katolików nie powinna cechować tolerancja i otwartość na inne religie? A gdzie tu miłość bliźniego, którą głosi ewangelia?

  • Gość - niezalogowany 2019-02-19 11:50:11

    Jeżeli ktokolwiek uważa że jego byt na tym świecie zawdzięcza zwierzęcej ewolucji i uznaje siebie za zwierzę, niech w tej sprawie nie zabiera głosu.
    Te osobniki powinni swoje pokłady walki o swój byt lokować w rozwój schronisk dla zaniedbanych, niechcianych zwierząt i uświadamianie wszystkim ludziom że zwierzęta też zasługują na szacunek.
    Co się tyczy pretensji że katolicy nie są wyrozumiali i nie tolerują innych religii to to już jest epicentrum głupoty. Jakoś przed powstaniem tego paskudztwa od początku istnienia cmentarza komunalnego nikt nikomu nie wchodził w drogę i nie stawiał warunków w jaki sposób i kto ma organizować pochówki swoich najbliższych. Katolicy mieli kościoły z wszystkimi symbolami wiary, niewierzący sale partyjno-plenarne czy pomieszczenia bez żadnych symboli a inni wyznawcy swojej wiary uroczystości pogrzebowe prowadzili na swój sposób. Jakoś do tej pory nikt im w tym nie przeszkadzał ani nikt nie narzucał co gdzie ma być. Teraz miejszość próbuje pouczać większość, nie macie do tego moralnego prawa tym bardziej że wasz brak wiary prowadzi do nikąd.
    To co zrobiono z tym budynkiem to wbicie klina pomiędzy wszystkich co jest największym złem minionej kadencji władzy. Kto za to odpowiada wszyscy wiedzą. Korki na ulicy Mickiewicza o którą chodziło zamiast się zmniejszyć to zwiększyły się o kilkaset procent. Ta ulica przez źle działającą sygnalizację świetlna i organizację ruchu jest praktycznie nieprzejezdna dlatego wielu kierowców decyduje się na jeszcze dalszy objazd w kierunku ul Norwida na Obr. Warszawy. Czy faktycznie nikt tego nie zauważa, czy w Złotowie tylko muszą mnożyć się problemy żab, trzech starych jodeł, gap i wron a teraz sposobu żegnania zmarłych za które to przyjdzie MZUKowi słono płacić. Jeszcze się o tym przekonacie. Czy po to wybrano burmistrza i radnych aby bez końca zajmowali się modnym smogiem, czy porąbaną segregacją śmieci. Czy to o to chodzi w ich działaniu aby wciskać deweloperkę w zakamarki miasta, pomiejszać naturalne zasoby przyrodnicze miasta a wszystko po to aby nie powiększać granic miasta. Czy chodzi o przykrycie nieudolności przy ściąganiu inwestorów którzy rozwinęli by znaczący sposób przemysł. Popatrzcie na Więcbork jakie tam powstały zakłady, na Wysokę( Wysoczkę) czy przedmieścia Piły. Czy u nas całe rządzenie musi skupiać się na tworzeniu konfliktów i to w sprawach dla mieszkańców nieistotnych. Przecież zamiast tego domu przedpogrzebowego można było wybudować nowoczesne prosektorium i to nie na cmentarzu co zadowoliło by wszystkich a każdy mógłby organizować pogrzeb w ramach swoich potrzeb, uczuć i wiary. Czy u nas poboczne tematy muszą urastać do miary sukcesów rządzenia na siłę uszczęsliwiajacych mieszkańców.
    Przecież miasto powinno rozwijać się dla młodych aby mogli tu żyć i to godnie a bez dużych zakładów, osiedli domów wielorodzinnych czy bloków z programu 500+ staje się to niemożliwe.

  • gość 2019-02-19 13:01:38

    Kompletna kompromitacja i nieudolność myślę,że powinno się przemyśleć czy przypadkiem nie warto by było zarządzić referendum w celu odwołania zarządu miasta za nieudolność kwestią jest tylko znalezienie mądrego następcy a z tym na pewno będzie problem.

  • Gość - niezalogowany 2019-02-19 13:08:51

    Narcystyczna postawa burmistrza i brak dialogu z radnymi to nie inaczej się nazywa tylko kompleks. Rozsądny, analityczny człowiek potrafi dogadać się i z glupim i mądrym.

  • gość 2019-02-19 17:48:17

    Zgadzam się w zupełnością z tym, że "pasjonat" nie nadaje się na burmistrza. W ciągu minionych 4 lat czego się dotknął to wszystko zepsuł. Euro Ecco to "pożal się Boże" impreza. Współpraca, a raczej jej brak z Radą i Mieszkańcami "mniej niż zero". Wielkopolskich źródeł brak. REFERENDUM to jedyne dla Złotowian wyjście.

  • Gość - niezalogowany 2019-02-19 18:30:31

    Pierwsi ludzie na ziemi nie słyszeli o żadnym bogu wiec dlaczego ogłupiacie ciemnych ludzi ze wsi i starców bajeczką którą wymyślono całkiem ,,niedawno"?

  • Gość - niezalogowany 2019-02-19 18:31:52

    Swego czasu postawiono i bez uruchomienia rozebrano i rozgrabiono nową kotłownię na ul. Brzozowej, która miała zabezpieczyć Złotów wraz z nowym osiedlem na Blekwicie w ciepło i to ekologiczne dla żyjących mieszkańców. Pieniądze w budowę utopiono, rozwój miasta stanął w miejscu i nikt za to nie odpowiedział.
    Skoro wszystko jest bezkarne to tak jak podjęto decyzję o budowie przedpogrzebowego monumentu tak też bez żadnego ryzyka można zlecić jego rozbiórkę tym bardziej że mieszkańców w tej sprawie całkowicie pominięto. Nadmuchana sprawa nikogo normalnego nie grzeje ani nie ziębi i jeżeli za tę bombę nie będziemy musieli płacić to nic nas ona nie obchodzi. Owo pomieszczenie odpłatnie można przeznaczyć dla niewierzących i innych wyznań. Niech z tego niewypału rozliczają się politycy którzy powinni wiedzieć jak go rozbroić.

  • gość 2019-02-19 18:44:34

    Z wypowiedzi poplecznika, wielce nam panującego burmistrza wynika, że nie bierze udziału w żadnych pochówkach. Tego też nikomu nie życzę. W naszym mieście nie ma godnych warunków do pożegnania się z bliskimi, którzy odchodzą na drugą stronę życia. Wreszcie stworzono sprzyjające warunki i co. Nieudacznik Gajowy nie może z nikim się porozumieć. Tak dłużej trwać nie może. Pomysł ze wspomnianym referendum zasadny.

  • Gość - niezalogowany 2019-02-19 21:32:12

    Jeżeli tobie facetowi z aluzjami do burmistrza jako poplecznika wszystko w tej formie domu przedpogrzebowego pasuje to się ciesz i dziękuj burmistrzowi a nie ubliżaj mu.... Pamiętaj jednak że są inni którzy mają inne i to większościowe zdanie i rację odnośnie poszanowania swoich bliskich którzy odchodzą.
    Nie po to wielopokoleniowe rodziny przez lata dają ofiary pieniężne na rozwój kościoła aby po ich śmierci ten sam kościół rękami urzędników traktował ich ciała jako zbędną i kłopotliwą rzecz. Rzecz którą w jak najszybszy, bezkolizyjny a nawet zmechanizowany sposób z wirtualną zmianą wystroju, rodzaju ołtarza pozbywał się problemu nie bacząc na odczucia tych którzy jednak mają sumienie.

  • gość 2019-02-20 12:54:40

    Wybudowano dom przedpogrzebowy po to żeby rodzina mogła swobodnie, w dogodnych warunkach pożegnać się ze swoim bliskim. Jeżeli komuś odpowiada kaplica przy szpitalu trudno, ale naprawdę tam nie ma warunków. Ceremonia pogrzebowa niech odbywa się tam gdzie zdecyduje rodzina, w kaplicy lub w kościele. Miastem powinien jednak zarządzać ktoś kto to potrafi robić. Przykro ale aktualny Pan Burmistrz tego nie potrafi. Też przychylam się do referendum.

  • gość 2019-02-21 14:46:38

    Niestety,dużo jest kłamstw i manipulacji odnośnie wybudowanej kaplicy.Ta kaplica została wybudowana z podatków mieszkańców Złotowa a nie przez jakąś spółkę MZUK.Tym obiektem,powinna się rozporządzać i opiekować miasto i Burmistrz Złotowa.

  • gość 2019-02-21 14:47:03

    Niestety,dużo jest kłamstw i manipulacji odnośnie wybudowanej kaplicy.Ta kaplica została wybudowana z podatków mieszkańców Złotowa a nie przez jakąś spółkę MZUK.Tym obiektem,powinna się rozporządzać i opiekować miasto i Burmistrz Złotowa.

  • gość 2019-02-21 16:56:00

    Jeżeli dobrze rozumiem to burmistrz ma wziąć miotłę i ma zamiatać ulice? Przecież to on jest odpowiedzialny za utrzymanie czystości w mieście. Wybudowany dom przedpogrzebowy ma też otwierać burmistrz? Ktoś ma coś nie tak pod "sufitem". W tym celu powierza się wyłonionemu w drodze przetargu zarządcy, z którym ustala się warunki. Szkoda, że burmistrz tego nie potrafi zrobić. Dawał ciała cztery lata i robi to nadal.

  • gość 2019-02-21 17:17:39

    Gościu,co ty klepiesz jakieś bzdury i atakujesz Burmistrza.Właśnie ty masz coś pod sufitem.

  • gość 2019-02-21 17:58:06

    Ten co atakuje Burmistrza,jest z domu pogrzebowego i kopie groby.

  • gość 2019-02-21 17:59:19

    Ten co atakuje Burmistrza,jest z domu pogrzebowego i kopie groby.

  • gość 2019-02-22 21:58:16

    Nie dopatruję się nikogo żeby atakował burmistrza. Został wybrany i już . Natomiast, że nie ma do pełnienia tej funkcji predyspozycji to zgadzam się z poprzednikami. Nie wystarczy mieć paję ale trzeba umieć pełnić tą funkcję. Życzę mu wszystkiego najlepszego aby się obudził. Ma już wystarczająco dużo doradców. Mądra rada, deweloper doradca, czego tu jeszcze potrzeba. Nie jednak ze swojego wynagrodzenie zwróci 3.000 zł x 5 miesięcy do kasy miasta za to, że dom przedpogrzebowy nie przynosi zysków. Do dzieła!

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

AGRO-KREDYT DLA ROLNIKÓW

AGRO KREDYT DLA ROLNIKÓW - najwyższa przyznawalność, najlepiej liczony dochód. Dedykowany doradca dla rolników, dojazd do klienta. Tel. 508-615-949


Zobacz ogłoszenie

Kopanie stawów

Świadczymy usługi kopania i pogłębiania STAWÓW - w promieniu około 100 km od 89-300 Wyrzyska. Posiadamy własne koparki gąsienicowe oraz..


Zobacz ogłoszenie

Planuje zakup w 2019/2020

Planuje zakup w 2019/2020 mieszkania 3pok. lub małego domu do remontu. Proszę o kontakt osoby zainteresowane sprzedażą w tym czasie.


Zobacz ogłoszenie

Zatrudnię opiekunkę do osoby

Zatrudnimy opiekunki osób starszych do Niemiec. Tel.: 32 237 47 04 lub 730 555 570 [email protected]


Zobacz ogłoszenie

Kalendarz

Najbliższe imprezy
Reklama


 Reklama


25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez zlotowskie.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

Angelika Leszczyńska, Mariusz Leszczyński “Leszczyńscy” S. C. z siedzibą w Złotów 77 – 400, Wojska Polskiego 2

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"