„Ekonom” oswaja Europę. Złotowscy uczniowie w pracy biurowej za granicą

Jedni wyjeżdżają zrywać pomidory, inni pracować w biurach. Do tych drugich należą uczniowie „Ekonoma” - młodzi Europejczycy bez kompleksów

Grupa, która była w Portugalii bardzo dobrze wspomina tamten wyjazd. Z lewej, z flagą stoi koordynatorka projektu Joanna Maniak (fot. z arch. szkoły)
Grupa, która była w Portugalii bardzo dobrze wspomina tamten wyjazd. Z lewej, z flagą stoi koordynatorka projektu Joanna Maniak (fot. z arch. szkoły)

Dominika Kamowska ma 19 lat, będzie technikiem ekonomistą. To jeden z najpopularniejszych kierunków w Zespole Szkół Ekonomicznych im. Jana Pawła II  w Złotowie i zawód ze szczytu tych, po których ciężko znaleźć pracę. Ale z nią ma być inaczej.

Byłam trzy tygodnie na praktyce zawodowej w Portugalii. Pracowałam w urzędzie miejskim. Pierwsze zaskoczenie? To, że u nas te jednostki są rozbudowane, a tam jest biuro dla prezydenta, jego zastępcy i sekretarki. Miasto podzielone jest na cztery części i w każdej jest po kilku urzędników

– mówi uczestniczka zakończonego już projektu Europejska Praktyka Zawodowa w ramach programu ERASMUS+. „Ekonom” jest regionalnym liderem w wysyłaniu młodzieży na kursy do innych państw Unii Europejskiej.

Projekt jest bardzo pracochłonny, zwłaszcza przygotowanie wniosku aplikacyjnego. Może dlatego w okolicy nie ma zbyt wielu chętnych do wzięcia w nim udziału

– zastanawia się Elżbieta Jejer–Kokowska, anglistka współodpowiedzialna za projekt. Tymczasem jej uczniowie potwierdzają, że warto zdobywać zagraniczne doświadczenia.

Pracowałem w małej ubezpieczalni

– mówi Krystian Biecki, który praktykę zawodową realizował w Portugalii. To był jego pierwszy wyjazd za granicę.

Opis zdjęcia

Praktyki w Hiszpanii były niezapomnianym przeżyciem. Do gustu przypaść może zwłaszcza wyluzowany sposób bycia mieszkańców Półwyspu Iberyjskiego (fot. z arch. szkoły)

Zauważyłem, że ludzie tam robią wszystko powoli. Od 9 do 12, potem przerwa i znowu 2–3 godziny pracy. Spodobał mi się ich tryb życia, ten luz, więc rozważam wyjazd tam

– twierdzi uczeń „Ekonoma”, który szkolił się w międzynarodowym towarzystwie, wśród Portugalczyków, Rumunów, Turków. Wielu z nich nie włada angielskim perfekcyjnie, co ośmieliło młodych Polaków.

Gestami można się dogadać

– śmieje się Marcin Maciejewski, technik handlowiec, która praktykował w Hiszpanii. O to przełamywanie barier też chodzi.

Uczniowie, którzy wzięli udział w projekcie na maturze mówią płynniej po angielsku. Nie zastanawiają się tak długo nad zdaniem. I nawet jeśli nie jest ono do końca poprawne, to jest komunikatywne

– zauważa E. Jejer–Kokowska. A odpowiedzialna za ten projekt Joanna Maniak dodaje:

Zdobywają Europass Mobilność, Europass CV i Paszport Językowy oraz umiejętność współpracy w różnorodnym kulturowo środowisku. Projekt umożliwia im wykorzystanie poznanej w szkole wiedzy w praktyce w zagranicznym środowisku pracy, zachęca do podejmowania działań, rozbudza poczucie własnej wartości

– zapewnia. Zaznacza przy tym, że uczestnicy projektu uczą się gospodarować pieniędzmi, planować swój czas, a także poruszać się w nieznanym dotąd terenie. To wszystko wartość dodana projektu.

Przygoda życia

Dlatego Patrycja Wróbel już nie może się doczekać tegorocznego wyjazdu. W szkole co środę po lekcjach uczy się angielskiego i poznaje kulturę Hiszpanii. Jako szansę na lepszy start na zagraniczną praktykę patrzy także Mariusz Skrentny.

Myślę, że gdy będę szukać pracy, to taki staż pozwoli mi lepiej wypaść w rozmowie z pracodawcą

– mówi. A przy tym przyznaje, że wyjazd to niepowtarzalna szansa na zobaczenie kawałka świata. Na pierwszy lot samolotem. Na przygodę po prostu.

Skoro trafiła się taka okazja, to błędem byłoby ją zmarnować

– twierdzi. Pewnie także dlatego chętnych do udziału w programie jest więcej niż miejsc. Nauczyciele analizują więc osiągnięcia edukacyjne uczniów, zaangażowanie i aktywność szkolną oraz pozaszkolną, poziom znajomości języka angielskiego, ich sytuację rodzinną oraz opinie wychowawców.

Dla wielu naszych podopiecznych to jedyna szansa, by wyjechać nie do pracy fizycznej, ale do umysłowej, zgodnej z ich wykształceniem

– dodaje Elżbieta Jejer–Kokowska. Panie podają przykład ucznia, który po skończeniu „Ekonoma” wyjechał do Anglii, podjął pracę w zawodzie i doskonale sobie w niej radzi.

Opis zdjęcia

Ci uczniowie Ekonoma właśnie szykują się do wyjazdu. W programie jet m.in. język angielski zawodowy (fot. z arch. szkoły)

Program Euro–start zawodowy przygotowują i realizują nauczycielki Zespołu Szkół Ekonomicznych w Złotowie. Formalności jest mnóstwo, ale opłaca się. Od 2013 r. praktykę za granicą odbyło 74 uczniów w zawodach technik ekonomista, informatyk i handlowiec. Koordynatorem pierwszego projektu, który zainicjował następne, była pani Dorota Sawicka. W poprzednim projekcie w latach 2014–2016 szkoła pozyskała ponad 90 tys. euro. Na lata 2016 – 2018 do dyspozycji ma ponad 100 tys. euro. Pieniądze te pozwolą na zorganizowanie wyjazdów dla trzydziestu ośmiu uczniów. Szkolić się będą w Granadzie w Hiszpanii i Dublinie w Irlandii. – Czasem mamy chwile zwątpienia, jesteśmy po prostu zmęczone, ale uczniowie motywują nas do pracy. Ostatnio zrobili wielkie foto–książki dokumentujące ich wyjazdy i powiedzieli, że to była ich przygoda życia. Po czymś takim musiały w nas wstąpić nowe siły – mówią Joanna Maniak i Elżbieta Jejer–Kokowska.

Już dziś zyskaj pełnie możliwości jakie oferuje nasz portal.

Subskrypcja na portalu