:-( Wygląda na to że masz Adblocka. Utrzymujemy się z reklam żeby móc dostarczyć Ci wiadomości z Twojego regionu za które nie musisz płacić, czy mógłbyś rozważyć jego wyłączenie?
Rolników najbardziej interesował temat dojazdów do pól, tak w czasie realizacji inwestycji, jak i po jej zakończeniu
Portal zlotowskie.pl 15/02/2019 07:00

Tego chcą mieszkańcy Jastrowia w związku z budową drogi ekspresowej S11. Burmistrz Wojtiuk zaś liczy na zyski dla miasta.

29 stycznia w Urzędzie Miejskim w Jastrowiu odbyło się spotkanie z projektantami i przedstawicielami inwestora drogi ekspresowej S11 na odcinku Szczecinek – Piła. Zaprezentowali oni mieszkańcom dwa warianty tej drogi (oba do zobaczenia na portalu zlotowskie.pl). Pierwszy zakłada linię z trzema węzłami: Turowo (połączenie z DK 11 i drogą powiatową 1296Z), Okonek (połączenie z DP 1010P) i Jastrowie (połączenie z DK 22). Druga opcja przewiduje cztery węzły komunikacyjne, na których będzie można wjechać na „ekspresówkę” lub z niej zjechać: Turowo (jak wyżej), Podgaje (połączenie z DK 11 i DK 22), Jastrowie Północ (połączenie z DP 1010P i korektą DK 22) i Jastrowie (połączenie z DK 22). W związku z tym autorzy projektów poprosili jastrowiaków o uwagi.

Te podzielić można na dwie grupy: rolnicze i transportowe. O pierwszych mówił m.in. Mirosław Manikowski.

– Jak będzie zagwarantowany dojazd do pól? Jak wariant drugi przetnie Wądołek, to każdy jeden z rolników nie będzie miał dojazdu – oceniał. Dlatego Ryszard Król, radny powiatu złotowskiego, proponował projektantom budowę przejazdu nad drogą ekspresową, by nie musieli oni jeździć aż pod Podgaje.

– O takie informacje nam chodzi – podkreślała Danuta Hryniewiecka, zastępczyni dyrektora oddziału poznańskiego do spraw inwestycji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Uspokajała ona rolników, że także podczas budowy (planowanej na lata 2022 – 2025) będą oni mieli zapewniony dojazd do pól i gospodarstw. Taki warunek zawierany jest w przetargach na budowę dróg krajowych.

– Na ogół wykonawca buduje wzdłuż inwestycji swoją drogę technologiczną, którą udostępnia rolnikom za okazaniem upoważnień – jej deklaracje przekonały rolników. Podobnie jak słowa Tomasza Rejewskiego z firmy projektowej Aecom, że przejazdy z lewej na prawą stronę drogi ekspresowej są zaplanowane na istniejących drogach powiatowych.

Trudniej było dyrektor trafić do osób, które obawiają się, że budowa „ekspresówki” nie sprawi, że ruch tranzytowy będzie omijać Jastrowie. Kilka osób uznało, że kierowcy ciężarówek nadal będą jechać przez środek ich miasta.

– Przez ostatnie lata powstało wielkie nasilenie ruchu i w związku z tym nieszczęście przyszło: rokrocznie na tej trasie, na ulicach ginie jeden człowiek – Franciszek Paprota pokazał D. Hryniewieckiej „Aktualności Lokalne” z opisem jednego z takich wypadków.

– Z tego planu wynika, że do czasu wykonania zginie 5 ludzi. Daj Boże, żeby nie – nawiązywał do koncepcji zakończenia prac w roku 2025.
Przedstawicielka GDDKiA przekonywała, że celem budowy S11 jest właśnie wyprowadzenie m.in. dużych pojazdów z miast i miejscowości przecinanych obecnie przed drogę krajową nr 11.

– Jeżeli uwolnimy państwa miasto od ruchu tranzytowego, zostawimy tylko ruch lokalny i regionalny, powinno to w znacznym stopniu poprawić bezpieczeństwo na ulicach Jastrowia – mówiła. Nie wszyscy jednak wierzyli w obietnice urzędniczki. Jako przykład podawali Piłę. Obwodnica tego miasta jest mało funkcjonalna, dlatego wielu kierowców zamiast nią woli jechać przez centrum. Tomasz Rejewski proponował więc ustawienie znaków zakazu wjazdu dla ciężarówek. To jednak spotkało się z oporem mieszkańców.

– Nie możecie go zakazać, bo mamy Dino, Romet i tak dalej, czyli zakłady używające tego transportu, nie mówiąc o firmach transportowych… – oponował jeden z mężczyzn.

Podobnego zdania był Piotr Wojtiuk. Burmistrz również nie wierzy, że dzięki S11 zmniejszy się ilość ciężkich składów przejeżdżających przez Jastrowie. Dlatego obstawał on przy wyborze wariantu drugiego, w którym ciężarówki „wyłapać” miałby na „eskę” węzeł Podgaje.

– W wersji pierwszej ciężarówki będą przejeżdżać przez Jastrowie, a to jest przynajmniej 5 tys. pojazdów – uzasadniał włodarz. Przemawiać za opcją numer dwa miałoby także to, że droga poprowadzona przez Wądołek nie niszczyłaby walorów krajobrazowych gminy i nie przebiegałaby w pobliżu osiedli mieszkaniowych, co zakładał wariant prowadzony po drugiej stronie miasta.

– Budowaliśmy obwodnicę Jarocina. Puściliśmy tam ruch z pomięciem Komornik, jedną jezdnią na razie, ale Komorniki już oddychają. Jeżeli kierowcy przekonają się, że to jest droga szybsza, to mimo wszystko nie będą wjeżdżali do Jastrowia – Danuta Hryniewiecka studziła nastroje, mówiąc, że w obu wariantach droga krajowa zostanie z Jastrowia wyprowadzona. W przyszłości obecna DK 11 stanie się trasą wojewódzką.

Mieszkańcy gminy Jastrowie mieli sporo uwag do planów budowy drogi ekspresowej. Wszystkie je projektanci i inwestorzy mają wziąć pod uwagę


MOP nie dla Jastrowia?

Przy okazji budowy S11 burmistrz Wojtiuk starał się zadbać o interesy gminy. Zrobić to chciał przy pomocy tzw. MOPów, czyli miejsc obsługi podróżnych.

– W wersji I MOP jest w Podgajach, a kolejny przy bocznicy kolejowej, przy naftobazach. To miejsce w szczerym polu, które niczego nam nie daje, nikt tutaj stacji benzynowej nie wybuduje, to będzie tylko duży parking z ubikacjami (…) A ja patrzę pod kątem podatków – słowa samorządowca wzbudziły aplauz uczestników zebrania. Jednak odpowiedź D. Hryniewieckiej była zdecydowana:

– To nie wam ma dawać ten MOP cokolwiek. To jest miejsce obsługi podróżnych. Na nie nie będzie wjazdów z innych dróg.

Dyrektor tłumaczyła, że przy S11 powstaną MOPy typu pierwszego, czyli z toaletami i miejscami parkingowymi. Następnie ogłoszony zostanie przetarg na doposażenie tych miejsc. To wówczas powstaną tam stacje benzynowe, restauracje, motele i tak dalej.

Projektanci i przedstawiciele GDDKiA przekonywali, że nie chcą konfliktów, dlatego zamierzają przechodzić przez grunty najniższych klas, nie niszczyć środowiska, ale też wpisać się w istniejącą sieć dróg. A przy tym stworzyć trasę jak najbezpieczniejszą.

Droga S11 ma być dwujezdniowa (pojedynczy pas ruchu 3,5 m), z pasem dzielącym (5 m) oraz pasami awaryjnymi. Z węzłami drogowymi, wiaduktami i odwodnieniem. A także z dodatkowymi jezdniami do obsługi ruchu lokalnego wzdłuż drogi ekspresowej, ekranami akustycznymi chroniącymi przed hałasem (2 – 3 m wysokości) oraz przejściami dla dziko żyjących zwierząt.

Po prezentacji założeń inwestycyjnych mieszkańcy zgłaszali swoje uwagi do projektu drogi ekspresowej. Robili to w formie ustnej i pisemnej, za pomocą rozdanych im ankiet. Osoby, które chciałyby zrobić to samo mają taką szansę do 8 lutego. Ankiety składać można w Urzędzie Miasta i Gminy Jastrowie, przesłać pocztą na adres GDDKiA oddział w Poznaniu, ul. Siemiradzkiego 5a, 60 – 763 Poznań, a także drogą mailową: [email protected].

Łukasz Opłatek

Reklama

Jastrowianie nie chcą w mieście ciężarówek komentarze opinie

  • gość 2019-02-15 08:06:40

    A my nie chcemy Jastrowia w powiecie, i co, jakos sie meczymy.

  • Gość - niezalogowany 2019-02-15 09:08:40

    Jastrowie miasto i gmina niech sie przyłączy do Ukrainy najlepiej

  • Fachowiec - niezalogowany 2019-02-15 09:24:59

    Do głupków powyżej - nie ma to jak napisać mądry komentarz.

  • gość 2019-02-15 11:52:24

    Dwa szczyle wpisały swoje ,, mądrości" i powędrowali do szkoły, dzień jak co dzień, walka z pryszczami więc trzeba gdzieś swoją frustracje wyładować !!!!

  • Gość - niezalogowany 2019-02-15 14:57:36

    No ja się im nie dziwię,tam naprawde jest tragedia na drodze

  • Gośćbuli - niezalogowany 2019-02-15 17:45:34

    Po co ta s 11 ja wolę moją stodołe i krowy. Łąki mi chcą zabrać. Niech jest jak dawniej

  • Gość - niezalogowany 2019-02-15 22:50:13

    Do Gośćbuli chcą zabrać czy wykupić

  • gość 2019-02-16 11:51:37

    S 11 za 10 lat

  • Gość - niezalogowany 2019-02-16 13:50:35

    Przez takich ludzi ta droga nigdy nie powstanie.

  • gość 2019-02-17 20:26:24

    w tej wiosce jastrowie tak strasznie śmierdzi , ze jak jade nad morze to staram sie przyspieszyc i wylaczam klimatyzacje a mimo to smród jest jeszcze wyczuwalny za Podgajami

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Kupię Mieszkanie Bezczynszowe

Młode małżeństwo kupi mieszkanie w Złotowie! może być do remontu, min.3-pokojowe. Bezpośrednio!


Zobacz ogłoszenie

Kopanie stawów

Świadczymy usługi kopania i pogłębiania STAWÓW - w promieniu około 100 km od 89-300 Wyrzyska. Posiadamy własne koparki gąsienicowe oraz..


Zobacz ogłoszenie
Reklama


 Reklama


25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez zlotowskie.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

Angelika Leszczyńska, Mariusz Leszczyński “Leszczyńscy” S. C. z siedzibą w Złotów 77 – 400, Wojska Polskiego 2

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"