:-( Wygląda na to że masz Adblocka. Utrzymujemy się z reklam żeby móc dostarczyć Ci wiadomości z Twojego regionu za które nie musisz płacić, czy mógłbyś rozważyć jego wyłączenie?
teraz 7°C
Częścią inwestycji, z której rozliczeniem są dzisiaj problemy, była budowa ronda przy urzędzie gminy
Portal zlotowskie.pl 19/08/2019 18:15

Finansowy – straci część pieniędzy, jakie miały pochodzić z dofinansowania do największych w ostatnich latach inwestycji.

To było duże, jedno z najbardziej kosztownych przedsięwzięć, jakie w gminie Tarnówka realizowano w ostatnich latach. W zbliżonym czasie trwała wymiana sieci wodociągowej, prace w zakresie kanalizacji, a także powstania nowej nawierzchni dróg w Tarnówce, czego zwieńczeniem było wykonanie ronda przy urzędzie gminy. Wójt Jacek Mościcki potwierdził nam w ubiegłym tygodniu, że ma nastąpić zmiana w zakresie wysokości dofinansowania inwestycji. Samorząd otrzyma mniej pieniędzy, niż pierwotnie szacowano. Czego jest to konsekwencja: błędnych wyliczeń, uwag do wykonania czy zakresu prac? – pytamy Jacka Mościckiego.

– Problem dotyczy generalnie zamówienia publicznego. Robiła to osoba z zewnątrz, ta osoba przygotowała postępowanie przetargowe, potknęła się na pewnych tematach i stąd będą korekty finansowe – jak mówi wójt, to jedna kwestia. Druga to rozliczenie stricte drogowej części inwestycji.

– Kosztorys mówił jedno, zakres prac w dokumentacji mówił co innego. Osoba, która to projektowała, nie wiem, czy tego nie sprawdziła, w każdym razie zostało to wykonane, odebrane zgodnie z kosztorysem, a fizycznie na drodze było to zupełnie inaczej zrealizowane – wyjaśnia.

Czekają na wyjaśnienia

Dlaczego wcześniej tego nie wychwycono?

– Inspektor nadzoru odebrał to tak, jak odebrał. Przecież ja tego nie mierzyłem, on to mierzył. On nadzorował tę inwestycję – mówi wójt. Stąd skierował sprawę właśnie do wyjaśnienia przez inspektora. Wyjaśnienie wyjaśnieniem, co nie zmienia faktu, że najprawdopodobniej niewiele, żeby nie powiedzieć, iż nic to nie da w kontekście rozliczania z Urzędem Marszałkowskim, który udziela dofinansowania. Wszystko wskazuje na to, że gmina i tak straci pieniądze. Jak duże i w jaki sposób wpłynie to na budżet gminy Tarnówka?

– Jaka będzie to skala będę mógł określić za dwa – trzy tygodnie – szacuje wójt. Przypomnijmy, że wartość tylko drogowej części inwestycji wyniosła około 2,6 mln zł. Nawet więc gdyby chodziło o kilka procent tej sumy, w grę wchodzą poważne pieniądze. Czy gmina pociągnie do odpowiedzialności inspektora nadzoru?

– Będziemy rozmawiać dopiero wtedy, gdy będę wiedział co i jak – Jacek Mościcki czeka na jego wyjaśnienia. O całej sytuacji mówi wprost…

– Wygląda to nieciekawie, zobaczymy, co będzie dalej.

Czy gmina składała odwołanie do Urzędu Marszałkowskiego w Poznaniu?

– Najpierw inspektor ma się wypowiedzieć i wyjaśnić sytuację – jak mówi wójt, w drugiej połowie sierpnia więcej będzie wiadomo w tej sprawie.

– Wtedy będziemy wiedzieć, jak dalej działać.

Piotr Steffen

Reklama

Samorząd ma problem komentarze opinie

  • gość 2019-08-19 21:50:20

    No to kicha.

  • Drogowiec - niezalogowany 2019-08-20 08:53:52

    Jak się zatrudnia inspektora za 3200 to tak się dzieje. Klasycznie: oszczędzamy złotówki, tracimy miliony.

  • gość 2019-08-20 19:20:51





    Jan Zając - radny Gminy Tarnówka

    Podzielę się z Państwem częścią mojego wystąpienia na sesji Rady Gminy w Tarnówce w dniu 27 czerwca 2019 r. w sprawie zewnętrznego dofinansowania inwestycji.
    Wartość przyznanej dotacji z Urzędu Marszałkowskiego w Poznaniu do zadań inwestycyjnych zrealizowanych w 2018 r.wyniosła: 2 219 768 złotych i stanowiła 43,91% możliwego dofinansowania a nie 63,3% udzielonego do złożonych nierealnych kosztorysów wykonania przedmiotowych inwestycji. Gmina mogła pozyskać dodatkowe środki w wysokości: ca +943 524 złotych z UM w Poznaniu, gdyby kosztorysy zostały sporządzone prawidłowo zarówno pod względem z inwentaryzowania zadań , tj. określenia właściwego zakresu, jak i zachowania aktualnych cen rynkowych. Kosztorysy przed złożeniem do wniosku powinny być ponownie przeliczone po cenach jakie panują na rynku wykonawców.
    Natomiast całość dokumentacji powinna zostać opracowana z co najmniej pół rocznym wyprzedzeniem, co daje możliwość jej sprawdzenia i ewentualnego przeliczenia cenowego – natomiast sporządzanie DT (dokumentacji technicznej) oraz kosztorysów na dzień przed terminem złożenia w Urzędzie Marszałkowskim daje właśnie takie owoce jak przedstawione powyżej.
    Chwalić się można co to my zrobiliśmy, tylko jakim kosztem - 6ml zadłużenia, deficytem 4 ml, gdyby proces inwestycyjny był właściwie przygotowany to zarówno zadłużenie jak i deficyt były by o 1 mln złotych mniejsze. Tu widać jak na dłoni, brak doświadczenia Wójta, bierzemy i robimy wszystko, za każdą cenę, oby przed wyborami – jak mówił klasyk „ .…. lud wszystko kupi”.
    Były to pieniądze do wzięcia – 943 tys. złotych, można było za to zrobić remont świetlicy w Węgiercach, odwodnienie w Pomiarkach, studnię w Pomiarkach. Myślę, że starczyło by na rozpoczęcie budowy świetlicy w Osówce czy Pleceminie.
    Kosztorysy na poziomie ca 40% wartości zadania posłużyły do wystąpienia do UM z wnioskiem o dofinansowanie. Roboty dodatkowe wykonanego zadania przekraczają 50% kosztorysu załączonego do wniosku (727 735,90 - 421 406 zł). Przetarg rozgrywa się na poziomie 1 230 000 złotych i nic to nie daje do myślenia. Ważne żeby zdążyć zrobić na wybory a koszty zapłacą mieszkańcy gminy.
    Małe zadania – tj. budowa oczyszczalni przydomowych są znacznie lepiej skosztorysowane. Widać z tego, że Gmina nie radzi sobie z dużymi inwestycjami a szczególnie z inwentaryzacją zakresu ilościowego i rzeczowego. Z tego wynika, że DT, jak i kosztorysy nie są sprawdzane lub robią to osoby, które nie mają pojęcia o zakresie inwestycji.
    Jest mi bardzo smutno, że Gmina straciła w skutek złego przygotowania inwestycji ca 943 tys. złotych, które można było uzyskać w formie dofinansowania od Marszałka - natomiast konsekwencją tego bałaganu jest strata pieniędzy, które były przyznane jako dofinansowanie do realizowanych w 2018 r. inwestycji, oby jak najmniej.
    Szukanie dzisiaj winnych to żenada. Zamówienia publiczne przygotował i przeprowadził jeden z najlepszych specjalistów z tej branży, który takich zamówień zrobił setki. Chciałbym, żeby się wypowiedział publicznie. Większego bałaganu pewnie nie mogło być, co sam Wójt potwierdza, kosztorys co innego, dokumentacja techniczna jeszcze inaczej a wykonanie zupełnie inne. Czy ktoś w Gminie wiedział co za inwestycje są wykonywane i jaki mają zakres rzeczowy - chyba nie.
    Ciekawe, kto za ten bałagan zapłaci.

  • Gość - niezalogowany 2019-08-21 10:28:15

    ???????????????

  • Gość - niezalogowany 2019-08-21 10:40:26

    Wstyd zamiast wspomóc to tylko krytyka...jak zwykle cos sie dzieje to co to TUSKA wina . Brawo Wojcie bedzie dobrze......

  • Gość - niezalogowany 2019-08-21 10:54:55

    Jak problemy to zawsze szuka sie kozła ofiarnego Wójcie brawoo. Wiadomo jak coś się dzieje to co kogo wina no przecież TUSKA trzeba rozwiązywać problemy a nie sie szarpac żaden tyle nie zrobil moze i kosztem długu gminy Tarnówka i za to ludzie zapłacą ale jest ... Swój chłop z tego Mościckiego jeszcze raz brawoo...

  • gość 2019-08-21 15:51:29

    Wojt Moscicki 10 razy lepszy od poprzednika. Poprzednicy doprowadzili finance do stanu w jakim sa teraz !!!

  • Gość - niezalogowany 2019-08-22 23:06:43

    Żeby jeszcze adwokaci znali się trochę na finansach...... Kogo bronicie? Beznadzieja.

  • Gość - niezalogowany 2019-08-23 09:20:12

    10 razy??????
    Poprzednicy??????
    Gościu co ty pierd....sz??????

  • gość 2019-08-25 09:08:09

    Gmina Tarnówka -mlekiem i miodem płynąca. Nieważne są pieniądze, które można pozyskać zewnątrz, około 1 mln zł stracone. Następne pieniądze przyznane Gminie w ramach dofinansowania, zostaną zabrane - czekamy na kwotę, to może być następny mln złotych stracony w ciągu roku. To jest klasa rządzących - niegospodarność.

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Planuje zakup w 2019/2020

Planuje zakup w 2019/2020 mieszkania 3pok. lub małego domu do remontu. Proszę o kontakt osoby zainteresowane sprzedażą w tym czasie.


Auto Szpon Elektromechanik

Oferuję usługi elektromechaniczne : naprawa rozruszników oraz alternatorów, instalacje elektryczne, systemy: airbag, abs, esp, centralne zamki, car..


Mechanika Pojazdowa-Serwis

MECHANIKA POJAZDOWA AUTO MAR naprawa zawieszeń pojazdów naprawa układów hamulcowych wymiana sprzęgieł naprawa i wymiana układu wydechowego..


Praca od zaraz!

UWAGA! W związku z dynamicznym rozwojem firmy, firma euroFASADA Więcbork poszukuje pracowników do produkcji stolarki aluminiowej, do montażu..


Mechanika Pojazdowa Części

AUTO MAR Warsztat samochodowy zaprasza na: Obsługę i naprawę klimatyzacji, Wulkanizacje, Wymianę zawieszeń, sprzęgieł, olejów, hamulców, pasków,..


AGRO-KREDYT DLA ROLNIKÓW

AGRO KREDYT DLA ROLNIKÓW - najwyższa przyznawalność, najlepiej liczony dochód. Dedykowany doradca dla rolników, dojazd do klienta. Tel. 508-615-949


Reklama


 Reklama


25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez zlotowskie.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

Angelika Leszczyńska, Mariusz Leszczyński “Leszczyńscy” S. C. z siedzibą w Złotów 77 – 400, Wojska Polskiego 2

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"