Zabytkowy model w garażu

Jeśli samochód lub motocykl jeździ na żółtych tablicach rejestracyjnych, to znaczy, że ma status modelu zabytkowego. Właścicieli takich pojazdów, oprócz czerpania przyjemności z jazdy i różnych przywilejów, czekają też obowiązki

Pasjonatów zabytkowych czterech kółek na terenie Polski nie brakuje. Tylko w pierwszym półroczu 2017 roku Narodowy Instytut Dziedzictwa Narodowego odnotował 4130 tzw. białych kart pojazdów – co stanowi pierwszy krok do zarejestrowania tego typu aut (źródło: https://www.nid.pl/pl/Informacje_ogolne/Zabytki_w_Polsce/Ewidencja_zabytkow/). Aby stać się właścicielem takiego samochodu, trzeba mieć umowę kupna-sprzedaży albo fakturę VAT. Można też przedstawić wyrok sądu – jeśli otrzymaliśmy samochód w spadku. W przypadku, gdy brak jest dowodu rejestracyjnego, należy złożyć specjalne oświadczenie w tej sprawie.

Biała karta przepustką do zabytkowego statusu

Aby auto uznano za zabytkowe, musi liczyć co najmniej 25 lat, a model ten od 15 lat nie może być już produkowany. Ponadto 75% części powinno być oryginalnych, w tym obowiązkowo – wszystkie główne podzespoły. Status zabytku przysługuje też samochodom młodszym, o ile są unikalne ze względu na konstrukcję, rozwiązania techniczne albo fakt, że korzystały z nich znane postacie historyczne. Warunek jest jeden – status musi być uznany przez konserwatora zabytków.

Aby zarejestrować auto, potrzebne jest założenie wspomnianej już karty ewidencyjnego ruchomego zabytku techniki, którą potocznie zwie się „białą kartą”. Przygotowuje ją rzeczoznawca. Na tej podstawie konserwator zabytków wydaje decyzję, czy danego weterana szos włączyć do ewidencji pojazdów zabytkowych, czy też nie. Jeśli tak, to – po przejściu badań technicznych i dopuszczeniu do ruchu – otrzymuje on charakterystyczne żółte tablice rejestracyjne.

Przywilej i obowiązki

Ponadto, przy wyprawie na drogi – podobnie jak w przypadku innych pojazdów mechanicznych – potrzebne jest ubezpieczenie. Szukając propozycji z nim związanych, można zajrzeć np. na stronę brytyjskiej firmy Sureterm Insurance - https://www.sureterm.com/classic-car-insurance/. Poza czerpaniem satysfakcji z jazdy takim pojazdem, korzyścią z jego posiadania jest też możliwość skorzystania z różnych wariantów OC – od krótkoterminowego (30 dni) do rocznego (jednak bez obowiązku jego przedłużania). Poza tym auto nie musi pokazywać się na przeglądach technicznych. Obowiązkiem za to jest uzyskanie zgody konserwatora zabytków za każdym razem, gdy właściciel planuje np. modyfikacje techniczne podzespołów silnika, skrzyni biegów lub zmianę koloru nadwozia. Jeśli właściciel będzie chciał sprzedać takie auto, to musi ten fakt zgłosić konserwatorowi zabytków. Poza tym, w takim samochodzie nie można montować instalacji gazowej; trzeba go też odpowiednio zabezpieczyć przed kradzieżą i uszkodzeniem.

Już dziś zyskaj pełnie możliwości jakie oferuje nasz portal.

Subskrypcja na portalu